Johannes de Jong: spin in het web NDD

Johannes de Jong: spin in het web NDD

22 augustus 2016


De teller van het aantal aangesloten dorpen loopt gestaag op. Friesland is inmiddels de 100 gepasseerd, de andere provincies volgen op enige afstand. Johannes de Jong zoekt voortdurend naar nieuwe, duurzame initiatieven in dorpen door het internet gericht af te speuren. Bij het zoeken naar en delen van duurzame initiatieven is sociale media onmisbaar. ‘Vooral Twitter loopt erg goed. Daar haal ik veel nieuwe initiatieven uit en kan ik zelf ook veel delen. We hebben inmiddels zo’n 1200 volgers.’

Als hij op het spoor komt van een burgerinitiatief in een dorp dat nog niet bij Netwerk Duurzame Dorpen is aangesloten, neemt hij contact op met de initiatiefnemers om hen te wijzen op de mogelijkheden en voordelen. Het is aan de initiatiefnemers zelf of ze ook daadwerkelijk in het netwerk opgenomen willen worden. De dorpen in Friesland worden rechtstreeks door hem benaderd, buiten Friesland verloopt het contact meestal via een ander provinciaal steunpunt.

Het meest populair zijn energie-initiatieven en dan vooral in Friesland.

‘Friesland is op dit gebied koploper in Nederland en daar zijn andere provincies best wel jaloers op. Ik denk dat het vooral komt door de ‘mienskipszin’ en de relatief kleine dorpen in Friesland vergeleken bij andere provincies. Daar krijg je eerder wat voor elkaar.’

‘Echt compleet nieuwe dingen kom ik nu niet meer zoveel tegen’, vervolgt hij. ‘Wel veel vergelijkbare initiatieven die al in andere dorpen bestaan en die je dus goed aan elkaar kunt koppelen. Dat is ook de essentie van Netwerk Duurzame Dorpen: niet zelf het wiel hoeven uitvinden, maar van elkaar leren.’

De meeste vraag is er dan ook naar het delen van kennis en dat gebeurt niet alleen door de site, maar ook via nieuwsbrieven die De Jong opstelt en verstuurt. Daarnaast organiseert Netwerk Duurzame Dorpen bijeenkomsten waar specifieke onderwerpen worden belicht.

Dat betekent dat niet alleen initiatiefnemers van belang zijn voor het netwerk, maar ook deskundigen. Zij stellen hun expertise beschikbaar voor dorpen die met een specifiek onderwerp aan de slag gaan. Dat kunnen ook bedrijven zijn, maar commerciële betrokkenheid heeft wel zijn prijs, benadrukt De Jong. ‘We willen voorkomen dat het bedrijven alleen om commerciële belangen gaat en vragen daarom ook een stukje betrokkenheid door ze tegen een vergoeding ‘vriend van NDD’ te maken.

De ontwikkelingen gaan ondertussen razendsnel. Niet alleen als het gaat om duurzame initiatieven, maar ook als het gaat om de eigen technische mogelijkheden. Zo werkt hij aan nieuwe ontwikkelilngen op de website, zoals de toevoeging van een mediatheek. Hierdoor wordt de uitwisseling van kennis nog beter, legt hij uit. Ook wordt er gewerkt aan een betere koppeling van informatie van verschillende websites.

En zijn ultieme wens? ‘Virtual Reality’, glundert hij.

‘Dat je kunt zien hoe iets eruit komt te zien in een dorp, zoals bijvoorbeeld een zonnepark. Met virtual reality kun je een impressie projecteren op een bestaande situatie en er zelfs in rondwandelen. Of je kunt samen iets bouwen en meteen zien hoe het eruit komt te zien.’ Toekomstmuziek? ‘Zo’n bril kun je zo kopen – ik heb er zelf ook al één – maar bij het bouwen van de juiste apps komt meer kijken. Maar de techniek gaat snel en we volgen de ontwikkelingen op de voet.’

Deel dit bericht: