27 mei 2021

Lokaal inkopen bij Buurtmarkt Eco-erf Bolsward

Een groep inwoners uit Bolsward en omgeving haalt iedere week de boodschappen bij hun eigen buurtmarkt. Buurtmarkt Eco-erf Bolsward is de tweede voedselcoöperatie in Fryslân, die werkt volgens het systeem dat mede is opgezet door de Voedselwerkplaats.

De Buurtmarkt Eco-erf Bolsward is een ‘spin off’ van de voedselcoöperatie Ús Iten in Sibrandabuorren, vertelt Nico de Jong, die samen met zijn vrouw Laureen Fraser de coördinatie verzorgt. ‘Toen die voedselcoöperatie steeds populairder werd en een wachtlijst moest hanteren, besloten we als Bolswarder leden om een eigen vereniging op te zetten.’

De vereniging telt inmiddels 20 leden, waarvan driekwart ook lid is van de vereniging Eco-erf Bolsward. Dit is een initiatief om 30 ecologische woningen te bouwen aan de rand van Bolsward. In dit eco-erf komt ook een voedselbos en moestuin en gemeenschapshuis, zo is het streven. ‘De buurtmarkt zoals we nu hebben opgezet, is een voorschot hierop’, vertelt De Jong.

Het doel van de Buurtmarkt Eco-erf Bolsward is om lokale producten zoveel mogelijk lokaal te consumeren. Op dit moment zijn er 9 producenten van verschillende producten – zoals brood, kaas, eieren, groenten, vlees en zuivel – die rechtstreeks aan de leden verkopen. Daarnaast kunnen de leden producten van een biologische groothandel bestellen.

De bestellingen en betalingen gaan via het online platform Local Food Works dat is gebouwd door De Voedselwerkplaats in samenwerking met Doarpswurk en het Vlaamse Voedselteams. Via dit platform kunnen bestellingen en betalingen rechtstreeks van de consument naar de producent of groothandel worden geleid. De voedselcoöperatie zorgt voor de bundeling en de uitgifte. ‘Het voordeel van dit systeem is dat de betaling rechtstreeks naar de boer gaat. En je ziet meteen hoeveel de boer er uiteindelijk van overhoudt, na aftrek van de kosten. Het is heel transparant.’

Samen werken
Op zaterdagochtend brengen de producenten hun bestellingen naar de garage waarvan de Buurtmarkt gebruik maakt. Vrijwilligers verdelen de producten over de kratten van de leden, zodat die vanaf 11 uur hun bestellingen kunnen afhalen. ‘Je doet alles samen, dat is de insteek’, vertelt De Jong. ‘Leden moeten eens in de 4 of 5 weken helpen met sorteren. Maar dat doen ze ook graag, het samen zo’n buurtmarkt runnen is juist zo mooi. Samen ‘winkeltje spelen’ met lokale en biologische producten, zo simpel is het eigenlijk. We willen ook nog een koffieplek inrichten, maar dat kan nog niet vanwege corona. Maar het is wel de intentie, om het gemeenschapsgevoel nog meer te versterken.’

De initiatiefnemers hebben bewust nog niet de publiciteit gezocht, omdat ze rustig willen beginnen. ‘Het moet eerst goed lopen, dan kunnen we wel uitbreiden. Ik denk dat we er zo 10 leden bij hebben. Veertig leden is behapbaar, groter moet je eigenlijk niet worden. Als er meer belangstelling is, kun je weer een nieuwe vereniging oprichten.’

Ook  het aantal lokale producenten kan nog worden uitgebreid. Want hoe meer aanbod, hoe completer het lokale boodschappenmandje kan worden gevuld. ‘Voor veel mensen is het even wennen en een andere manier van boodschappen doen. In plaats van iedere dag naar de supermarkt, ga je nu voor een hele week boodschappen doen. Dat kan prima.’

Tekst & foto: Ida Hylkema
(Op de foto Nico de Jong, Laureen Fraser en een klant)

Meer berichten: Patru motive pentru a face sex la hoteluriكيف يمكنك اكتشاف الغش العاطفي؟How to create an OnlyFans Accountمعا لعبة والجنس للمثلياتBărbații folosesc și jucării sexualeWhat does the future look like for sex after giving birth?