Duurzame dorpen

Project Deelauto’s – zoektocht naar een duurzame oplossing

Doe de (tweede) auto de deur uit en gebruik voortaan een deelauto. Dat scheelt geld en is nog goed voor het milieu ook! Het klinkt zo simpel, maar veel initiatiefnemers worstelen met een weerbarstige praktijk. Hoe vindt u voldoende gebruikers? Hoe krijgt u het financiële plaatje rond? Samen optrekken en ervaringen delen helpt.

Project in het kort

  • (Electrische) deelauto
  • Deelauto-constructies
  • Kosten eigen auto
  • Kosten deelauto
  • Alternatieve Mobiliteitsoplossingen

Lucie Gelderblom

Coördinator Mobiliteit en Kringlopen

Overzicht van deelauto-initiatieven

Een groeiend aantal initiatiefgroepen in Fryslân zet zich in voor een (elektrische) deelauto in eigen dorp of buurt. Veel (tweede) auto’s staan immers het overgrote deel van de tijd stil. Zonde van het geld, de grondstoffen en de parkeerruimte.

Sommige initiatieven onderzoeken nog welke constructie in hun omgeving het meest kansrijk lijkt.  Anderen zitten al in een proefperiode en proberen hun deelauto zóveel te laten gebruiken dat de auto zichzelf terugverdient. De keuzes zijn heel verschillend, de knelpunten heel vergelijkbaar. Bekijk de verschillende initiatieven en hun keuzes op deze kaart.

Redenen voor een deelauto-initiatief

Elke initiatiefgroep heeft zijn eigen redenen om met een deelauto-project te starten. Een veel gehoorde wens is het verminderen van het aantal, vooral tweede, auto’s. Dat scheelt milieubelasting als gevolg van de productie, maar ook het ruimtebeslag is een belangrijke reden: minder blik, meer groen.
Een andere veelgehoorde wens is het aanbieden van een auto-oplossing aan buurtgenoten die geen eigen auto hebben. De energiecoöperaties onder de initiatiefnemers willen graag hun buurtbewoners laten kennismaken met elektrisch rijden, liefst op hun eigen lokaal opgewekte groene stroom.

Verschillende deelauto-constructies

Om een deelauto in de buurt te krijgen, kunt u een marktpartij vragen er een te plaatsen. Er moet dan wel voldoende vraag zijn; dit moet snel blijken uit voldoende gebruiksvolume. Is een langere periode nodig om draagvlak voor het autodelen op te bouwen, dan komt u al gauw uit op het zelf leasen van een auto. Deze auto’s kunnen via een bestaand platform worden uitgeleend. Het financieel risico ligt dan bij het initiatief. Subsidies en samenwerking met lokale ondernemers kunnen dat risico verkleinen. Tip uit de praktijk: Koop geen eigen auto! Dat wordt namelijk heel lastig met verzekeren.

Wat kost een eigen auto?

Gebruikers van een deelauto schrikken soms van de ritkosten. Die lijken misschien hoog, maar je moet ze natuurlijk vergelijken met de kosten die je gehad zou hebben bij een eigen auto. Niet iedereen heeft daar een goed beeld van. Bekijk op site site van het  NIBUD het kostenoverzicht van een eigen auto, gemaakt door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD). Grofweg is het gebruik van een deelauto goedkoper dan een eigen auto wanneer je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt.

Wat kost het gebruik van een deelauto?

Door de diversiteit in aanbieders, uitleenplatforms en abonnement-mogelijkheden kunnen de ritkosten heel verschillend zijn. Bovendien heeft de vraag van de gebruiker grote invloed. Gaat het om lange of korte ritten, om regelmatig of incidenteel gebruik, om een grote of kleine auto, om wel of niet elektrisch? Wil je als initiatiefgroep een goede oplossing kiezen voor je buurt, zorg dan dat het duidelijk is waar buurtbewoners behoefte aan hebben. Voer een aantal voorbeeldberekeningen uit voor verschillende scenario’s en vergelijk die.

Behoefte peilen en draagvlak creëren

Bij de start van een deelauto-initiatief kan het lokaal uitzetten van een vragenlijst om meerdere redenen nuttig zijn. U kunt ermee toetsen of – en in welke vorm – een deelauto-initiatief in uw buurt een redelijke kans van slagen heeft. Tegelijkertijd brengt u het gesprek en de meningsvorming over een deelauto op gang. Download hier een voorbeeld van een vragenlijst die door enkele dorpen is opgesteld en in eigen omgeving is gebruikt. Via een van de gratis enquête-programma’s kunt u deze vragenlijst eenvoudig in uw dorp of wijk uitzetten en de resultaten verwerken.

Alternatieve oplossingen

Soms lukt het niet met de gedroomde deelauto-oplossing, bijvoorbeeld omdat het te duur is of omdat nog te weinig buurtgenoten hiervoor open staan. Een heel andere insteek kan zijn om buurtgenoten te stimuleren hun privéauto op een uitleenplatform voor (o.a.) particulieren aan te melden. Dan creëert u uw eigen lokale autodeel-netwerk. Op de site van de ANWB kunt u hierover meer informatie vinden.

U kunt ook denken aan heel andere deeloplossingen. Zo kunnen autoritten gedeeld worden via georganiseerd liften of carpoolen. En misschien is het delen van een elektrische scooter of (bak)fiets wel een goed alternatief

Project in cijfers

95

Procent van de tijd staat een auto gemiddeld stil

5

Jaar kunt u rijden van de energie die nodig is om 1 auto te produceren

1

Deelauto vervangt 5 á 7 eigen (tweede) auto’s

“Put de aarde minder uit en ga lekker delen!”

Kunt u onze steun gebruiken

Neem contact op. Wij gaan graag met u in gesprek om te kijken hoe wij u kunnen ondersteunen bij het opzetten en doorontwikkelen van uw project.

Neem contact op